تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی

تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی

تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی
تسمه صنعتی ماشینی و راه سازی در موتور ماشین آلات راهسازی و معدنی، وظیفه اتصال و انتقال گشتاور بین میل لنگ موتور، دینام، کمپرسور کولر و دیگر اجزای موتور را دارد. گشتاور این قطعات از میل لنگ موتور که بوسیله شاتون چرخانده می‌شود تامین می‌گردد. شاتون قطعه‌ایست که حرکت خطی پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند. قطعات دیگری در موتور هستند که بدون تسمه گشتاور خود را از موتور تغذیه میکنند مانند واترپمپ و اویل پمپ.
تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی در مرور زمان مانند دیگر قطعات موتور دچار سایش یا پارگی می‌شوند. در طی زمان و بارها بر اثر حرارت موتور، فرسایش تسمه اتفاق می افتد. مقدار خسارت وارده بر موتور و دستگاه با نوع تسمه‌ای که پاره می‌شود مرتبط است.
با نگهداری درست تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی می‌توان دستگاه خود را از آسیب‌های جدی و صرف هزینه تعمیرات اساسی، محافظت کرد.

اصول نگهداری از تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی

• آگاهی از اینکه تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی در کدام قسمت قرار گرفته‌ است: اطلاع از مکان دقیق تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی بسیار مهم است زیرا بایستی به صورت دوره‌ای تسمه‌ها در حالیکه موتور خاموش و سرد است مورد بازرسی قرار بگیرند.
• تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی پس از هر بار تعویض روغن بصورت دقیق بررسی شود: اینکار شاید توسط تعمیرکار انجام شود. به هر حال بررسی دقیق تسمه‌ها نبایستی فراموش گردد.
• اطمینان از قرارگیری صحیح تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی بر روی پولی : اگر تسمه‌ها به صورت درست قرار نگرفته باشند، نیرو به درستی به قسمت‌های دیگر موتور منتقل نمی‌شود و ایجاد اختلال در کار موتور می‌شود. همچنین می‌تواند باعث خرابی زودتر از موعد تسمه و پارگی آن شود.
• بررسی پولی‌های کشنده: در میان حرکت تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی پولی‌های هرزگردی قرار می‌دهند که وظیفه آن‌ها ایجاد کشش مناسب برای عملکرد بهتر تسمه است. اگر پولی‌های هرز گرد شل شوند، تسمه نیز به تبع آن کشش کافی را ندارد و در نتیجه انتقال نیرو به درستی انجام نمی‌پذیرد.
• قانون انگشت شست: طبق این قانون عرفی، اگر در یک اینچ از طول تسمه، بیش از سه ترک وجود داشته باشد، زمان تعویض تسمه صنعتی ماشینی و راهسازی فرا رسیده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *